Rate this post

Skoro dziś środa, to mamy tygodniowe wyniki sprzedaży z Japonii, dzięki Media Create tym razem. Czas sprawdzić, jak branża konsolowa radzi sobie w swojej kolebce. W zeszłym tygodniu przewidywałem spadki i wcale aż tak daleko od prawdy nie byłem…

Spadki rzeczywiście miały miejsce, ale dotknęły platformy w różnym stopniu. Nie uprzedzajmy jednak faktów, tylko spójrzmy na liczby:

MEDIA CREATE SALES: WEEK 2, 2014 (JAN 06 – JAN 12)

01./00. [3DS] KIRBY TRIPLE DELUXE (NINTENDO) {2014.01.11} (¥4.800) – 214.208 / NEW
02./01. [3DS] PAZUDORA Z: PUZZLE & DRAGONS Z (GUNGHO ONLINE ENTERTAINMENT) {2013.12.12} (¥4.400) – 52.880 / 1.216.421 (-67%)
03./02. [3DS] POKEMON X / Y # (POKEMON CO.) {2013.10.12} (¥4.800) – 34.179 / 3.870.125 (-69%)
04./03. [3DS] THE LEGEND OF ZELDA: A LINK BETWEEN WORLDS # (NINTENDO) {2013.12.26} (¥4.800) – 26.286 / 323.502 (-64%)
05./04. [3DS] MONSTER HUNTER 4 # (CAPCOM) {2013.09.14} (¥5.990) – 19.497 / 3.179.551 (-61%)
06./06. [PS3] FINAL FANTASY X/X-2 HD REMASTER (SQUARE ENIX) {2013.12.26} (¥7.140) – 16.286 / 241.733 (-59%)
07./19. [3DS] YOUKAI WATCH (LEVEL 5) {2013.07.11} (¥4.800) – 14.195 / 308.946 (-23%)
08./09. [3DS] BATTLE FOR MONEY SENTOUCHUU: DENSETSU NO SHINOBI NO SURVIVAL BATTLE! (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.10.17} (¥4.980) – 13.665 / 224.869 (-56%)
09./05. [WIU] SUPER MARIO 3D WORLD (NINTENDO) {2013.11.21} (¥5.985) – 13.079 / 452.521 (-72%)
10./07. [PSV] FINAL FANTASY X/X-2 HD REMASTER: TWIN PACK # (SQUARE ENIX) {2013.12.26} (¥7.140) – 12.237 / 194.407 (-63%)
11./08. [3DS] ANIMAL CROSSING: NEW LEAF # (NINTENDO) {2012.11.08} (¥4.800) – 10.929 / 3.641.321 (-66%)
12./30. [3DS] ATTACK ON TITAN: THE LAST WINGS OF MANKIND (SPIKE CHUNSOFT) {2013.12.05} (¥6.090) – 9.310 / 202.029
13./22. [PS3] GRAND THEFT AUTO V (TAKE-TWO INTERACTIVE JAPAN) {2013.10.10} (¥7.770) – 9.299 / 674.835
14./10. [PS3] NEW DYNASTY WARRIORS: GUNDAM (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.12.19} (¥7.980) – 9.266 / 201.529 (-68%)
15./13. [3DS] INAZUMA ELEVEN GO GALAXY: BIG BANG / SUPERNOVA (LEVEL 5) {2013.12.05} (¥5.500) – 7.369 / 216.964 (-69%)
16./11. [3DS] FRIEND COLLECTION: NEW LIFE # (NINTENDO) {2013.04.18} (¥4.800) – 7.323 / 1.645.697 (-72%)
17./12. [3DS] MARIO KART 7 (NINTENDO) {2011.12.01} (¥4.800) – 7.276 / 2.258.319 (-70%)
18./21. [PSV] NEW DYNASTY WARRIORS: GUNDAM (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.12.19} (¥6.980) – 6.948 / 97.882
19./25. [PS3] WORLD SOCCER WINNING ELEVEN 2014 (KONAMI) {2013.11.14} (¥7.980) – 6.948 / 291.010
20./24. [PS3] GRAN TURISMO 6 # (SONY COMPUTER ENTERTAINMENT) {2013.12.05} (¥6.980) – 6.099 / 297.352

TOP 20

3DS – 12
PS3 – 5
PSV – 2
WIU – 1

Powyżej software. Tylko jedna premiera, mianowicie Kirby Triple Deluxe (3DS), na którego miałem okazję rzucić okiem podczas ostatniego spotkania 3DS’owców w Chopperze. Gra ta pokazuje, jak zdrową platformą jest 3DS w Japonii – jest to jedno z najwyższych otwarć Kirby’ego w historii, który choć cieszy się nieprzerwaną popularnością, to rzadko zmusza tłumy do plądrowania sklepów. Cieszy także wysoka pozycja (a raczej niski spadek) nowej Zeldy – Japonia od wielu lat coraz mniej interesowała się najbardziej epicką z Nintendowskich serii. Pokemony i Monster Hunter 4 to oczywiście ever-greeny, które będą rosły przez cały żywot konsoli. Spadki Finala HD i dla PS3 i Vity mieszczą się w normie. Cieszy relatywnie wysoka obecność Super Mario 3D World na Wii U, ale rzut oka na liczby ostudza już entuzjazm.

No to teraz hardware:

HARDWARE

Zgodnie z przewidywaniami, spadło wszystko, jednak w różnym stopniu. 3DS powrócił do swojego zwyczajowego poziomu tygodniowego, choć sprzedał się aż o 30% słabiej niż w analogicznym okresie rok temu. Widać pewną saturację rynku – jeśli Japonia ma przyjąć znacząco więcej konsol, to muszą pojawić się gry poszerzające publikę, tak jak w czasach NDS zrobiły to Nintendogs i Brain Traning.

Brawa należą się Vicie, która po noworocznym booście nie spadła do swojego normalnego poziomu. Albo inaczej: ustanowiła swoją sprzedaż bazową na trzykrotnie wyższym poziomie niż rok wcześniej. Chyba, że to przedłużony efekt Final Fantasy X/XII HD, ale o tym przekonamy się za tydzień.

Smutny obraz zaś maluje Wii U. Ostatnie tygodnie radziło sobie całkiem całkiem, ale w przeciwieństwie do Vity nie udało się mu trwale zainteresować graczy. Kilkanaście tysięcy sztuk tygodniowo to dalej poziom „dead”, a następne duża premiery to Donkey Kong Tropical Freeze w przyszłym miesiącu. Jeśli nawet Japonia nie chce konsoli Nintendo, to firma musi wpaść w prawdziwy panic mode i wytoczyć najcięższe działa. W postaci gier, naturalnie, ale nie na smartfony

Dla porównania wyniki z poprzedniego tygodnia. Tam również objaśnienie oznaczeń w zestawieniu.