Rate this post

Muszę się do czegoś przyznać. Z umiłowaniem większym niż pismakowi branżowemu przystoi śledzę wszelkie wyniki sprzedaży gier i konsol. Ze szczególną namiętnością śledzę wyniki japońskie – publikowane przez Media Create i Famitsu, głównie dzięki łatwemu i regularnemu doń dostępowi. Z żywym zainteresowaniem śledzę, jak wiedzie się platformom od Nintendo, ale nie tylko. W związku z tym zamierzam regularnie wrzucać tutaj wszelkie dane, jakie wpadną mi w łapy, i opatrywać je mniej lub bardziej światłym komentarzem

Rzućmy najpierw okiem na wspomniane wyniki od Famitsu:

FAMITSU SALES: WEEK 1, 2014 (DEC 30 – JAN 05)

01./04. [3DS] POKEMON X / Y # (POKEMON CO.) {2013.10.12} (¥4.800) – 152.888 / 4.129.717 <80-100%> (-2%)
02./02. [3DS] PAZUDORA Z: PUZZLE & DRAGONS Z (GUNGHO ONLINE ENTERTAINMENT) {2013.12.12} (¥4.400) – 151.806 / 1.157.503 <80-100%> (-24%)
03./01. [3DS] THE LEGEND OF ZELDA: A LINK BETWEEN WORLDS # (NINTENDO) {2013.12.26} (¥4.800) – 68.578 / 293.996 <80-100%> (-70%)
04./06. [WIU] WII PARTY U # (NINTENDO) {2013.10.31} (¥4.935) – 66.708 / 585.474 <80-100%> (-24%)
05./08. [WIU] SUPER MARIO 3D WORLD (NINTENDO) {2013.11.21} (¥5.985) – 60.397 / 470.438 <80-100%> (-15%)
06./07. [WIU] NEW SUPER MARIO BROS. U # (NINTENDO) {2012.12.08} (¥5.985) – 56.372 / 1.022.166 <80-100%>(-25%)
07./03. [PS3] FINAL FANTASY X/X-2 HD REMASTER (SQUARE ENIX) {2013.12.26} (¥7.140) – 50.033 / 232.671 <80-100%> (-73%)
08./09. [3DS] MONSTER HUNTER 4 # (CAPCOM) {2013.09.14} (¥5.990) – 48.622 / 3.341.934 <80-100%> (+21%)
09./13. [3DS] BATTLE FOR MONEY SENTOUCHUU: DENSETSU NO SHINOBI NO SURVIVAL BATTLE! (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.10.17} (¥4.980) – 41.317 / 236.235 <80-100%> (+46%)
10./05. [PSV] FINAL FANTASY X/X-2 HD REMASTER: TWIN PACK # (SQUARE ENIX) {2013.12.26} (¥7.140) – 35.481 / 170.126 <80-100%> (-74%)
11./10. [3DS] ANIMAL CROSSING: NEW LEAF # (NINTENDO) {2012.11.08} (¥4.800) – 31.795 / 4.048.954 <80-100%>(-15%)
12./18. [3DS] ONE PIECE: UNLIMITED WORLD RED # (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.11.21} (¥5.980) – 28.014 / 214.831 <60-80%> (+24%)
13./11. [PS3] NEW DYNASTY WARRIORS: GUNDAM (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.12.19} (¥7.980) – 27.971 / 178.758 <80-100%> (-25%)
14./14. [3DS] INAZUMA ELEVEN GO GALAXY: BIG BANG / SUPERNOVA (LEVEL 5) {2013.12.05} (¥5.500) – 23.508 / 193.375 <60-80%> (-12%)
15./17. [3DS] AIKATSU! 2-NIN NO MY PRINCESS (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.11.21} (¥5.480) – 21.970 / 192.686 <80-100%> (-5%)
16./20. [WIU] TAIKO NO TATSUJIN: WII U VERSION! # (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.11.21} (¥5.480) – 21.441 / 117.517 <60-80%> (-3%)
17./28. [PS3] GRAND THEFT AUTO V (TAKE-TWO INTERACTIVE JAPAN) {2013.10.10} (¥7.770) – 19.829 / 625.711 <80-100%> (+44%)
18./22. [PS3] GRAN TURISMO 6 # (SONY COMPUTER ENTERTAINMENT) {2013.12.05} (¥6.980) – 19.774 / 302.460 <60-80%> (-8%)
19./12. [3DS] FRIEND COLLECTION: NEW LIFE # (NINTENDO) {2013.04.18} (¥4.800) – 19.665 / 1.599.732 <80-100%>(-31%)
20./15. [3DS] DISNEY MAGIC CASTLE: MY HAPPY LIFE # (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.08.01} (¥5.480) – 18.413 / 445.483 <80-100%> (-26%)
21./23. [3DS] YOUKAI WATCH (LEVEL 5) {2013.07.11} (¥4.800) – 16.864 / 303.317 <80-100%> (-10%)
22./27. [3DS] SUPER MARIO 3D LAND # (NINTENDO) {2011.11.03} (¥4.800) – 15.499 / 1.961.311 <80-100%> (+9%)
23./16. [3DS] NEW SUPER MARIO BROS. 2 # (NINTENDO) {2012.07.28} (¥4.800) – 15.317 / 2.241.051 <80-100%>(-35%)
24./29. [3DS] MARIO & LUIGI: DREAM TEAM # (NINTENDO) {2013.07.18} (¥4.800) – 14.177 / 406.909 <80-100%>(+5%)
25./00. [PS3] BATTLEFIELD 4 (ELECTRONIC ARTS) {2013.11.07} (¥7.665) – 13.606 / 188.802 <80-100%>
26./24. [PSV] NEW DYNASTY WARRIORS: GUNDAM (BANDAI NAMCO GAMES) {2013.12.19} (¥6.980) – 13.468 / 75.046 <80-100%> (-19%)
27./26. [WIU] WII FIT U [WII U FAMILY PREMIUM SET BLACK/WHITE] (NINTENDO) {2013.10.31} (¥34.800) – 13.136 / 71.905 <40-60%> (-9%)
28./25. [3DS] MARIO KART 7 (NINTENDO) {2011.12.01} (¥4.800) – 12.833 / 2.178.836 <80-100%> (-22%)
29./00. [3DS] YU-GI-OH! ZEXAL CLASH! DUEL CARNIVAL! (KONAMI) {2013.12.05} (¥4.980) – 12.271 / 68.766 <60-80%>
30./30. [3DS] LUIGI’S MANSION: DARK MOON (NINTENDO) {2013.03.20} (¥4.800) – 11.798 / 994.535 <80-100%>(-12%)

TOP 30

3DS – 18
PS3 – 5
WIU – 5
PSV – 2

Wypada być może na początek wyjaśnić format podawanych danych. Lecąc od lewej mamy: miejsce na liście, miejsce na liście w ubiegłym tygodniu, platforma, tytuł, gatunek (mniejsza z tym), wydawca, data wydania, cena, sprzedaż w danym okresie, sprzedaż całkowita, procent sprzedanych egzemplarzy spośród dostarczonych do sklepów i na końcu zmiana sprzedaży względem ubiegłego tygodnia wyrażona w procentach.

HARDWARE
———————————————————————
|SYSTEM | THIS WEEK | LAST WEEK | LAST YEAR | YTD | LAST YTD | LTD |
———————————————————————
| 3DS # | 187.920 | 208.893 | 305.690 | 187.920 | 305.690 | 14.881.931 |
| PSV # | 88.169 | 75.207 | 31.082 | 88.169 | 31.082 | 2.363.308 |
| WIU | 60.548 | 79.174 | 70.662 | 60.548 | 70.662 | 1.578.975 |
| PS3 | 40.941 | 27.020 | 64.834 | 40.941 | 64.834 | 9.609.441 |
| PSP # | 12.069 | 9.451 | 53.154 | 12.069 | 53.154 | 19.620.562 |
| WII | 1.727 | 2.719 | 5.414 | 1.727 | 5.414 | 12.739.806 |
| 360 | 1.124 | 770 | 1.266 | 1.124 | 1.266 | 1.608.683 |
———————————————————————
| ALL | 392.498 | 403.234 | 533.395 | 392.498 | 533.395 | 84.389.965 |
———————————————————————
| PSP | 12.069 | 9.451 | 53.154 | 12.069 | 53.154 | 19.459.987 |
———————————————————————

Od lewej: platforma, ew. znak # (oznaczający, że dana platforma ma różne wersje, np. Vita i Vita TV), sprzedaż w tym tygodniu, sprzedaż w tygodniu ubiegłym, sprzedaż w analogicznym okresie rok temu, sprzedaż całkowita od początku roku bieżącego, sprzedaż całkowita w analogicznym okresie od początku roku ubiegłego, całkowita sprzedaż od premiery systemu. Warto pamiętać, że wszelkie wartości dotyczą tylko Japonii, a nie rynku światowego.

Dość szczęśliwie się składa, że pierwszy news z serii na moim blogu to również pierwszy tydzień danych w 2014. Będzie można prześledzić, jak kształtuje się sprzedaż na przestrzeni roku od jego początku do zakończenia. Jako, że tydzień nr 1 obejmuje okres poświąteczny i Nowy Rok, charakteryzuje się one dwoma typowymi zjawiskami. Pierwsze to brak premier, co można łatwo zauważyć po braku wyboldowanych tytułów. Drugie zjawisko to wyższa od przeciętnej sprzedaż sprzętu, choć oczywiście niższa niż w okresie bezpośrednio przedświątecznym

Ciekawostką jest fakt, że o ile Nintendo notuje bardzo wysoki wzrost sprzedaży konsol przed Świętami (wiadomo, prezenty), tak tydzień nr 1, czyli okres noworoczny, to używanie dla sprzętów Sony. Możecie to sprawdzić w tabelce powyżej, porównując ze sobą dwie konsole z problemami: Wii U oraz Vita. Tydzień temu wyżej stała stacjonarka Nintendo, w tym tygodniu pokonana przez handhelda Sony. Trend, jakakolwiek jest jego przyczyna, jest tak silny, że Vita wyraźnie podskoczyła przy spadku niepodzielnego króla Japonii, czyli 3DS’a.

Następne wyniki sprzedaży made in Japan za tydzień. Spodziewane są solidne spadki, normalne dla drugiego tygodnia, ale nie uprzedzajmy faktów.