Oponę widzimy tylko od strony bieżnika, gdyż jest on zewnętrzną częścią opony, która odgrywa ważną rolę podczas jazdy samochodem. Głębiej, pod bieżnikiem, znajduje się osnowa. Osnowę tworzą warstwy kordu, wykonane z wiskozy, poliamidu, poliestru, stali i włókna szklanego. W zależności od producenta, stosuje się różne materiały do wykonania kordu. Kordy są przeplatane ze sobą pod różnym kątem – tutaj liczy się rodzaj opony. Za osnową znajduje się opasanie, czyli warstwa kordu ułożona tym razem obwodowo. Materiał, z którego wykonane jest opasanie musi być jak najmniej elastyczny, gdyż musi on usztywniać oponę, aby zapobiegać deformacją. Deformacje mogą być spowodowane działaniem czynników zewnętrznych, takich jak przeszkody, które napotykamy na drodze. Często wymiana opon odbywa się po wypadku, gdyż wtedy łatwo jest uszkodzić strukturę opony, która jest podatna na duże siły, wywoływane wstrząsami wypadkowymi. Wulkanizacja mówi, że po każdej kolizji lub większym starciu auta z czynnikami zewnętrznymi należy sprawdzić stan opon.